Emanuel Schlechter (Szlechter)
autor tekstów piosenek, scenariuszy i librett, piosenkarz
ur. 9 października 1904, Lwów
zm. 11 listopada 1943 (?), Lwów
Uczęszczał do Państwowego Gimnazjum im. Stanisława Żółkiewskiego we Lwowie. Jako nastolatek wstąpił w 1920 r. do Małopolskich Oddziałów Armii Ochotniczej, by walczyć z bolszewikami. Maturę zdał w 1923 r. Zaczął studiować prawo na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie w 1929 r., wkrótce jednak jego udziałem stała się wielka kariera nie prawnicza, lecz sceniczna i filmowa.
Zaczynał tekstem do Parady gwiazd – rewii z muzyką Leona Boruńskiego, wystawionej przez warszawski teatr Morskie Oko w 1930 r. We Lwowie pisał dla założonego przez siebie teatrzyku Złoty Pieprzyk, skupiającego żydowską młodzież akademicką. Na otwarcie tej sceny wystawił rewię Co słychać w eleganckim świecie? z muzyką Alfreda Schütza, a pochodząca z rewii piosenka Żołnierska brać, nagrana m.in. przez chór Eryana, szybko przyniosła jej autorom popularność w całej Polsce. Kolejne teksty Schlechtera zasilały teatrzyk Różowy Monokl, były wykonywane w kawiarniach „Muza” i „Roma”, nadawane przez rozgłośnię lwowską Polskiego Radia oraz publikowane w prasie.
Ok. 1932 r. zamieszkał w Warszawie. Współpracował z wytwórniami Odeon i Columbia – jako kierownik literacki oraz artysta nagrywający m.in. stylizowane piosenki żydowskie (czasem pod pseudonimem „Olgierd Lech”). Współpracował z teatrami Rex, Cyganeria, Małe Qui Pro Quo, Cyrulik Warszawski, Stara Banda i Ali Baba. Działał także w Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych.
Największą sławę przyniosła mu trwająca 7 lat współpraca z rozkwitającym właśnie polskim filmem dźwiękowym. Napisał teksty piosenek do ok. 30 filmów, a do połowy z nich także scenariusze i dialogi. Wiele z nich to ponadczasowe szlagiery komponowane przez najpopularniejszych twórców tamtego czasu: Henryka Warsa, Jerzego Petersburskiego i innych, jak np. Każdemu wolno kochać (z filmu pod tym samym tytułem, reż. Mieczysław Krawicz i Janusz Warnecki, 1933), Odrobinę szczęścia w miłości (z filmu Co mój mąż robi w nocy, reż. Michał Waszyński, 1934; Schlechter także jako autor dialogów), Umówiłem się z nią na dziewiątą i Sex appeal (z filmu Piętro wyżej, reż. Leon Trystan, 1937; współautor dialogów), Młodym być i więcej nic (z filmu Szczęśliwa trzynastka, reż. Marian Czauski, 1938; współautor scenariusza), Lwów jest jeden na świecie (z filmu Włóczęgi, reż. Michał Waszyński, 1939; współautor scenariusza). Poza filmem napisał też m.in. przeboje Bo to się zwykle tak zaczyna (z Jerzym Rybą, 1934), A mnie jest szkoda lata (1937). Jego teksty cechuje lekkość dowcipu, liryzm, dbałość o piękną polszczyznę, ale też stosowanie oryginalnej gwary lwowskiej.
We wrześniu 1939 r. wrócił do Lwowa. W mieście zajętym przez Sowietów pracował w Teatrze Miniatur jako autor, aktor i reżyser. Po wkroczeniu Niemców został przeniesiony do getta, a następnie do obozu pracy przy ul. Janowskiej, gdzie wciąż organizował życie artystyczne. Zginął najprawdopodobniej 11 listopada 1943 r., choć niewykluczone, że stało się to rok wcześniej.
Akompaniamenty
Przejdź na stronę MULTIMEDIA z nagraniami wybranych utworów oraz akompaniamenami.