O utworze

Breve regnum

AkompaniamentAkompaniament

Kolekcje Staropolskie brzmienia

Na jeden październikowy tydzień w roku średniowieczny Kraków przechodził w ręce wychowanków krakowskiej Alma Mater – żaków. W tym czasie studenci – zamiast siedzieć w salach wykładowych – wylegali na krakowskie uliczki i place, by oddawać się niczym nieskrępowanej zabawie. Ważnym punktem tych uroczystości był wybór studenckiego „króla”, który na te kilka wypełnionych śpiewem i tańcami dni przejmował w mieście władzę. Pochodząca z XV wieku dwugłosowa łacińska pieśń Breve regnum (Krotkie panowanie) odnosi się do tego, wywodzącego się jeszcze z tradycji rzymskich saturnaliów, praktykowanego także w innych uniwersyteckich miastach Europy, żakowskiego święta i opowiada o krótkim panowaniu studenckiego „monarchy” i jego świty. Posiadający formę ronda utwór odznacza się pogodnym charakterem, w żartobliwym tekście pobrzmiewa jednak ton refleksyjnej zadumy nad światem, którym rządzi ślepy los.

Najstarszy zapis pieśni datowany jest na XV wiek. Wchodzi on w skład zawierającego teksty teologiczne oraz utwory muzyczne rękopisu o sygnaturze Kras. 52, stanowiącego niegdyś własność umyślnie spalonej przez Niemców już po upadku powstania warszawskiego Biblioteki Ordynacji Krasińskich w Warszawie. Cudem ocalały z wojennej pożogi, odnaleziony po wojnie przez Karola Estreichera (1906–1984) w Bayerische Staatsbibliothek w Monachium manuskrypt przechowywany jest obecnie w Bibliotece Narodowej w Warszawie.

Autorem polskiego przekładu pieśni jest Zygmunt Kubiak (1929–2004).

Tekst

1. Breve regnum erigitur,
sublimatum deprimitur
et depressum elabitur
transmutato tempore.

Puerilem miliciam,
perargutam periciam,
regencium industriam,
hanc eduxit in opere.

2. Cracoviensem filium,
Fulgentem velud lilium
ac de numero milium
cunctis preferendum.

Octo dierum spacium
hoc sustinet solacium,
post hoc regis pallacium
plagis feriendum.

Namque regis elleccio
fit studii negleccio
ac desolatur leccio
tota septimana.

Słowa

nieznany autor

Muzyka

nieznany autor

Opracowanie

Kuba Stankiewicz

Od wielu lat należy do ścisłej czołówki polskich pianistów jazzowych. W drugiej połowie lat osiemdziesiątych grał z zespołem Jana Ptaszyna Wróblewskiego, później z kwintetem i kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. W latach 1987-1990 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (dyplom w klasie fortepianu), zdobywając Nagrodę Oscara Petersona. Był półfinalistą...
Więcej

Opracowanie chóralne

Sebastian Szymański

Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji Prof. dra hab. Pawła Łukaszewskiego i Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Doktorant Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie w obszarze współczesnej muzyki sakralnej i teologii muzyki – autor wielu artykułów i referatów w tym zakresie. Uczestniczył w...
Więcej

Utwór znajdziesz tutaj

Akompaniamenty

Przejdź na stronę MULTIMEDIA z nagraniami wybranych utworów oraz akompaniamenami.

Przejdź do multimediów