O utworze

Lwów jest jeden na świecie

AkompaniamentAkompaniament

Tylko we Lwowie

Kolekcje Repertuar międzywojenny

Utrwalająca mit Lwowa jako najwspanialszego miasta na świecie piosenka po raz pierwszy zabrzmiała w filmie Włoczęgi z 1939 r. w reżyserii Michała Waszyńskiego (1904–1965), opowiadającym o dwóch muzykujących lwowskich batiarach o złotym sercu i intelekcie o ostrości tępej brzytwy, Szczepciu i Tońciu, zagranych brawurowo przez Kazimierza Jana Wajdę (1905–1955) oraz Henryka Vogelfängera (1904–1990), roztaczających opiekę nad Krysią – młodą i śliczną wnuczką srogiej baronowej Dorn. Komedia stanowiła środkowe ogniwo filmowego tryptyku o lwowskich chuliganach, na który składały się też obrazy Będzie lepiej (1933) oraz Serce batiara (1939).

Zanim jednak Szczepcio i Tońcio pojawili się na szklanym ekranie, zaistnieli najpierw na falach eteru, występując w latach 30. w bijącym rekordy popularności słuchowisku radiowym – Wesoła Lwowska Fala, nadawanym przez lwowski oddział Polskiego Radia. Mówiący bałakiem, czyli lwowską gwarą, Szczepcio i Tońcio w formie zabawnych skeczy i piosenek ukazywali w lekki, żartobliwy sposób życie w mieście, „gdzie śpiewem cię tulą i budzą ze snu”.

Po drugiej wojnie światowej, kiedy Lwów znalazł się poza granicami Polski, piosenka Schlechtera i Warsa przypominała o polskiej przeszłości kresowego miasta, „gdzie każdy ma uśmiech na twarzy”, i budziła nostalgię za czasami, które bezpowrotnie minęły.

Tekst

1. Niech inni sy jadu, dzie mogu, dzie chco,
do Widnia, Paryża, Lundynu,
a ja si zy Lwowa ni ruszam za próg,
ta mamciu, ta skarz mni Bóg!

Bu dzie jest na świeci tak dobrzy jak tu?
Tylku wy Lwowi!
Dzie budzi piusenka i tuli du snu?
Tylku wy Lwowi!
I bogacz, i dziad tu so za pan brat,
i kużdyn ma uśmich na twarzy.
A panny to ma słudziutki ten gród
jak sok, czykulada i mniód!
Wienc gdybym si kiedyś urodzić miał znów,
tylku wy Lwowi!
Bu szkoda gadania i co chcesz, to mów,
ni ma jak Lwów!

2. Mużliwy, że wiency ładniejszych jest miast,
lecz Lwów jest jedyn na świeci!
i z niegu wyjechać ta dzież ja by móg?
Ta mamciu, ta skarz mni Bóg!

Bu dzie jest na świeci…

Słowa

Emanuel Schlechter (Szlechter)

Uczęszczał do Państwowego Gimnazjum im. Stanisława Żółkiewskiego we Lwowie. Jako nastolatek wstąpił w 1920 r. do Małopolskich Oddziałów Armii Ochotniczej, by walczyć z bolszewikami. Maturę zdał w 1923 r. Zaczął studiować prawo na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie w 1929 r., wkrótce jednak jego udziałem stała się wielka kariera...
Więcej

Muzyka

Henryk Wars

Studiował malarstwo w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, później przeniósł się do konserwatorium muzycznego, które ukończył w 1925 r., następnie odbył dwuletnią służbę w podchorążówce we Włodzimierzu.   Zaczął komponować już na studiach. Uczestniczył w życiu warszawskich teatrów kabaretowych i rewiowych – grał na fortepianie, komponował i dyrygował m.in. w...
Więcej

Opracowanie

Magdalena Kruszewska-Pulcyn

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca. Na fortepianie gra od 3 roku życia. Od 1998 roku jej praca dydaktyczna obejmuje rytmikę, kształcenie słuchu, teorię oraz historię muzyki, jest też współprowadzącą zajęcia z  piosenki aktorskiej. Jest wykładowcą akademickim,...
Więcej

Opracowanie chóralne

Sebastian Szymański

Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji Prof. dra hab. Pawła Łukaszewskiego i Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Doktorant Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie w obszarze współczesnej muzyki sakralnej i teologii muzyki – autor wielu artykułów i referatów w tym zakresie. Uczestniczył w...
Więcej

Utwór znajdziesz tutaj

Akompaniamenty

Przejdź na stronę MULTIMEDIA z nagraniami wybranych utworów oraz akompaniamenami.

Przejdź do multimediów