O utworze

Płynie Wisła, płynie

AkompaniamentAkompaniament

Kolekcje Melodie tęsknoty za wolnością

Będąca radosnym i pełnym wdzięku krakowiakiem pieśń Płynie Wisła, płynie powstała w drugiej połowie XIX stulecia. Słowa pieśni oparte są na wierszu Edmunda Wasilewskiego Od południa stoi, napisanego w 1840 r., zaś jej melodia pochodzi z bliżej niezidentyfikowanej sztuki teatralnej, do której muzykę skomponował Kazimierz Hofman. Ze względu na swą melodyjność oraz zawarte w tekście akcenty patriotyczne krakowiak zaczął funkcjonować poza pierwotnym kontekstem scenicznym, jako samodzielny utwór. Istniały liczne warianty słowne, z którymi pieśń była wykonywana. Krakowiak bywał też przedmiotem licznych trawestacji i parodii.

Słowa pieśni przedstawiają Wisłę, królową polskich rzek, swym nurtem okalającą słynące ze swego piękna polskie ziemie od Krakowa po Bałtyk. W tekście pobrzmiewa niemal magiczne przeświadczenie o współzależności losów Wisły oraz Polski, wyrażające się w sformułowaniu, że dopóki Wisła płynie, Polsce nie będzie dane zginąć.

Do popularyzacji pieśni poza Polską przyczyniło się włączenie jej przez francuskiego kompozytora Francisa Poulenca (1899–1963) do zbioru Ośmiu pieśni polskich (Huit chansons polonaises), opracowanego z myślą o wybitnej polskiej śpiewaczce, Marii Modrakowskiej (1896–1965).

Tekst

1. Płynie Wisła, płynie
po polskiej krainie,
a dopóki płynie,
Polska nie zaginie!

2. Zobaczyła Kraków,
wnet go pokochała,
a w dowód miłości
wstęgą opasała.

3. Chociaż się schowała
w niepołomskie lasy
i do morza wpada,
płynie jak przed czasy.

4. Nad moją kolebką
matka się schylała
i po polsku pacierz
mówić nauczała.

5. „Ojcze nasz” i „Zdrowaś”,
i Skład Apostolski,
bym do samej śmierci
kochał naród polski.

6. Bo ten naród polski
ma ten urok w sobie:
kto go raz pokochał,
nie zapomni w grobie.

Słowa

Edmund Wasilewski

Jako syn kwestora Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz zięć zafascynowanego antykiem profesora Hermana Schmugta Edmund Wasilewski szybko nawiązał przyjaźnie z działającymi w pierwszej połowie XIX wieku czołowymi przedstawicielami krakowskiego środowiska literackiego – Gustawem Ehrenbergiem, Lesławem Łukaszewiczem, Aleksandrem Szukiewiczem i Franciszkiem Żyglińskim. Publikował w „Tygodniku Literackim”, a także w licznych czasopismach krakowskich....
Więcej

Muzyka

Kazimierz Hofman

Odbył studia w klasie fortepianu Josepha Fischofa oraz kompozycji Simona Sechtera w konserwatorium w Wiedniu. Po powrocie do Krakowa w 1859 r. zaczął pracować jako nauczyciel gry na fortepianie. Dawał także koncerty jako solista, kameralista i akompaniator. Nie zaniechał jednak dalszych studiów. W latach 60. rozpoczął naukę na Wydziale...
Więcej

Opracowanie

Kuba Stankiewicz

Od wielu lat należy do ścisłej czołówki polskich pianistów jazzowych. W drugiej połowie lat osiemdziesiątych grał z zespołem Jana Ptaszyna Wróblewskiego, później z kwintetem i kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. W latach 1987-1990 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (dyplom w klasie fortepianu), zdobywając Nagrodę Oscara Petersona. Był półfinalistą...
Więcej

Utwór znajdziesz tutaj

Akompaniamenty

Przejdź na stronę MULTIMEDIA z nagraniami wybranych utworów oraz akompaniamenami.

Przejdź do multimediów